FLASH

Сеткавиците са неизменен спътник на фотографа.

Няма да се спирам върху историята и развитието на светкавицата,като фотографски инструмент а ще говоря за съвременните светкавици, захранвани с електричество които се използват днес.Като се огранича само върху така наречените преносими светкавици.

Светкавиците от този вид могат да се разделятосновно в три групи: Без автоматика;Със собствена автоматика;TTL.

Без автоматика

Без автоматика са светкавиците,които винаги дават пълен и следователно най-дълъг импулс.Тоест след като светкавицата се е заредила до максималния си капацитет ,тя изцяло го излъчва.Фотографа има възможност единствено да намалява или увеличава потока отразена светлина от обекта,за достигане на оптимална експозиция,единствено с помоща на блендата.

Устройство-основни принципи на синхронизацията

Може би,тук е момента да кажа няколко думи за устройството и действието на светкавицата и взаимодействието и с различните затвори,което ще изясни и причините поради които експозиционното време е без значение,или от какво се ограничава то.Не зависимо дали светкавицата се захранва от мрежата“от контакта„,или от мултивибратор„повдигач“,тя съдържа в себе си следните електронни компоненти„това се отнася за всички светкавици“: Разрядна лампа с два електрода запълнена с газ;Електрически кондензатор за високо напрежение 330 V - 400V;Модул даващ висок импулс за ионизиране на газа в лампата;Индикатор за достигане на готовност.Скороста на светене на светкавицата е около,максимална дължина на импулса 1/900 и минимална 1/25000,което означава,че при всяка скорост над 1/900 при пълна мощност на светкавицата,скороста на затвора би могла да влияе на експозицията.Това би могло да се осъществи обаче единствено при централен затвор,тъй,като винаги светкавицата се включва в момента на достигане на максимално отваряне на затвора.При пердеобразните или фокални затвори това е невъзможно,поради факта,че втората щора тръгва с максимално закъснение при 1/250,колкото по високи са скоростите толкова по - рано ще тръгва второто перде и следователно когато първото перде включи светкавицата второто вече ще е закрило част от експозиционната равнина.Съвременните светкавици позволяват,чрез няколко присветвания осветявайки откритото експозиционно пространство значително по-високи скорост но тогава значително пада водещото число на светкавицата и съответно се скъсява полезната дистанция.Ето защо максималната синхронна скорост е тази при ,която първото перде е най-долу а второто перде най-горе - при различните марки апарати тя днес е различна в зависимост от модела на затвора,който ползват.Ако тя е по висока от 1/160 затвора е със значително по-къс живот.

Колкото е по - къс импулса на една светкавица, толкова по-бързо движение може да заснеме тя.На пример перката на въртящ се компютърен вентилатор ,може да се заснеме и да има рязкост - все едно,че е спрял при 1/2000.Това може да стане и ако импулса на светкавицата е равен на 1/2000 или по-къс,независимо от това ,че синхронната скорост е да кажем 1/160.По-натам ,ще покажа,как може да се направи това с всяка светкавица притежаваща собствен модул за управление.

Водещо число

Водещото число на светкавицата е един важен фактор за фотографа.Колкото то е по-голямо,толкова повече се разширява спектъра на творческите възможности,както и техническите възможности за изпълнение на една фотография.

Водещото число зависи,от възможностите на импулсната лампа;от капацитета на кондензатора;от напрежението до което се зарежда той.Има и вторични фактори,като качествата на отражатела на светлината.

Водещото число трябва да се смята въз основа на 50мм.обектив,това е ефективното водещо число а не с търговски номера при 85мм.,при 100мм и т.н.Става дума за следното,светкавицата да развие ефективна мощност при която с използването на 50мм.обектив и при чуствителност от 100 ASA и при конкретна бленда на обектива,да се получи равномерно осветяване на целия кадър.

Как се смята водещото число.Поставяте 100 ASA на калкулатора,при пълна мощност на светкавицата,първото точно съвпадение на метър с бленда се умножава при положение N - нормал,когато главата на светкавицата има телеконвертор.Например при PHILIPS P 536 се получава водещо число 33.Ако избереме обаче 85мм.обектив вече водещото число става 44,ала всъщност то е 33 реално.Ето защо четете внимателно а още по-добре смятайте сами,какво всъщност си купувате,илюзии или реалност.

Какво е важно да притежава една светкавица

Стабилна цветна температура;във вертикално положение,главата да може да се чупи от 0 до 90 градуса;в хоризонтално да се върти от 0 до 360 градуса;да има конвертор покриващ от широкоъгален обектив до телеобектив;втора спомагателна импулсна лампа с възможност за включване и изключване;да има ръчен режим;да има ръчен контрол на мощноста от 1/4 до 1/1;да може ефективно да работи,както от батерии,така и от акумолатори;да е с тиристорно управление на автоматиката;да има френелова леща и разсейвател;да разполага със закрепващ механизъм за топлата обувка; и колкото е възможно по-голямо реално водещо число.

Важно!

Важно е да знаете,че ускоряването на работата на всяка светкавица,например с бустер,намалява значително живота на нейната лампа,поради невъзможноста тя да се охлади.Живота на една импулсна лампа е около 100 000 светвания на пълна мощност.Това е и основната причина,поради която светкавиците се зареждат за около 5-6 секунди а не за 1-2 ,за да има време импулсната лампа да достигне отново до оптимална работна температура.В настоящия момент няма импулсна лампа за този вид светкавици,която да може да издържи по високо натоварване.

Не разглобявайте светкавицата,ако нямате необходимите познания,но ако все пак сте решили да го правите,поради някаква причина,изчакайте 12 часа след последното използване и след ,като сте извадили батериите от нея.Напрежението на клемите на кондензатора е опасно за живота ви,то е минимум 300 волта а ампеража е неограничен!Не ползвайте светкавицата при висока влажност! Не ползвайте светкавицата,там където е възможно да има натрупване на взривоопасни газове!За такива случай се използват еднократни магнезиеви светкавици с ниско напрежение.

Със собствена автоматика

В този клас устройства попадат: Светкавици с една или повече програми,с режим позволяващ ръчна настройка,ръчен режим за 1/4;1/2 и пълна мощност.

Програмни автомати,създадени за конкретни модели апарати комуникиращи примитивно с камерата.

Какво представлява и как работи подобна светкавица,какви са възможностите и ,и дали може да работи със съвременните дигитални апарати?

Този тип светкавици не зависят от мнението на електрониката на камерата.За тях е достатъчно камерата да подържа вярна скорост и точна бленда.Всичко друго,като околна светлина,отразена светлина и прекратяване на импулса в необходимия момент те решават сами с помоща на семплата си не сложна електроника и то с удивителна точност,многократно превъзхождаща в доста отношения,накичените с електрони свирки и екрани и куп безмислени функции,техни съвременни братя.Натъпкани с чипове,процесори и дискретни елементи,а колкото повече е електрониката,не линейно нараства и допусканата от нея грешка.Тези стари светкавици не разговарят с камерата а и тя с тях,те са груби,но няма да ви подведът,те няма да спрат да се зареждат защото някой датчик е решил,че напрежението е спаднало под допустимия минимум,те няма да ви подведат,вие винаги ще получите работа с отлично равномерно качество,независимо дали е топло или студено,те са едни чудесни работници и добри другари,на тях може да се разчита.

Как работи?Много просто.Едно електронно око скрито зад оптична леща - обектив,непрекъснато оценява околната осветеност,следвано от един пасивен филтър и дискриминатор на къси импулси,балансен усилвател и на края скромен тиристор между кондензатора и импулсната лампа.Когато се активира светкавицата и отразената от обектите светлината заедно с околната стане достатъчна и достигне прага на запушване,тиристора прекъсва връзката между кондензатора и импулсната лампа и светкавицата угасва.Колкото е по-малко околната светлина толкова по дълго свети свети светкавицата.И на края един индикатор на гърба на светкавицата просветва за да ви съобщи,че всичко е точно и снимката е успешна.Това е!Няма излишно светещи дисплей,консумиращи безмислено енергия,приказки и не ъпгрейдвани фърмуери,няма бъгове,няма двигателчета,които местят насам натам,парчета пластмаса - или работи ,или не.Пък ако решите, че може нещо да я излъже премествате един бутон и сте в безпогрешния ръчен режим.

Когато се появи TTL ,инжинерите добре знаеха за вродените му увреждания,които и днес няма как да отстранят и просто,го добавиха,към вече постигнатото.Тоест,към собствената автоматика на светкавицата добавиха и него.Но ясно защо после бе премахната автоматиката.Разбира се и TTL а има някой неща ,които са много полезни,но те не са чак толкова много,просто могат да се спечелят повече пари.Няма нещо,което не можете да направите със светкавица със собствена автоматика в областа на фотографията а това което ще направите с висока степен на сигурност ще е качествено,поне технически.И за да попречат да бъдат използвани тези “остарели„ светкавици вместо комуникиращи 400 волтови тиристори в апаратите започнаха да се вграждат нисковолтови крайни елементи. Но това се оказа лесно преодолимо за ентусиастите,които съвсем лесно конструираха преобразователи на напрежението и тази пречка беше отстранена.

Трябва да добавя и още един детайл.Първите светкавици с вградена автоматика,използваха газоразрядник за да прекъснат импулса на светкавицата,което означава,че при всяко светване на светкавицата се губи цялата и енергия.Много скоро,като прекъсващ елемент започна да се използва тиристор,така енергията,която е неупотребена оставаше в кондензатора,по този начин с един комплект батерии може да се направят значително повече снимки и се удължава живота на импулсната лампа.Този принцип се запази и при TTL светкавиците.

PHILIPS P536


По надолу за всяка конкретна светкавица съм посочил,дали може да се използва директно с цифров апарат или не.

Моля имайте предвид,че е възможно един модел да търпи промени докато е в производство.Това налага задължително преди да поставите,която и да е светкавица върху цифровото си тяло да измерите нейното синхронно напрежение с мултимер с високо входно съпротивление,или да се обърнете към специалист,който е в състояние да направи необходимите измервания!

Този модел е един от двата върхови на Philips,като знаеме,че основната дейност на фирмата е производство на всякакви осветителни елементи,можете да си представите,какво е качеството на импулсната лампа.Но това не е всичко.Тя има сменяемо синхро краче,така че може да се използва на Никон,Пентакс и т.н.Има и трите режима на работа: ръчен;автоматичен и TTL.Има индикатор за степента на зареденост на натрупващия кондензатор,индикатор за включено състояние,автоматично преминава в изчакващ режим“прекратява консумацията на ток„ ако не се използва определено време.Има три автоматични програми,като светлинно показва при превключване на каква бленда трябва да се снима.В ръчен режим,има три степенни на регулация на мощноста 1/6;1/4 и 1.Има индикатор за правилно експониран кадър.Има регулация за нормален,широкоъгален и теле обектив.Вертикално главата може да се позиционира от 0 до 90 градуса,а хоризонтално от 0 до 360 градуса.Електрониката е изработена прецизно,без залитания,като основния стремеж е бил,уред с дълъг живот и високо качество на действие.Великолепна светкавица.

Водещо число при 50мм. обектив -33

Светкавицата е с безопасно за DSLR напрежение и е изпитана!

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom  - 0.68

Под всяка светкавица може да видите пробен кадър направен с Pentax KM при 100ASA,без да са правени никакви корекции,напълно суров.От едно и също разстояние с 40мм.обектив при светлината на 20 ватова крушка,през ноща.При използване на автоматика.


HANIMEX TZ 755cp



Този модел има две автоматични програми и ръчен режим.Изключително бързо зареждаща светкавица.Има проверка за правилно експониран кадър,индикатор за готовност на светкавицата.Комуникира с цифрово тяло на Пентакс и индицира светкавицата,синхронното и напрежение е безопасно за DSLR.Има чупеща се глава вертикално от 0 до 90 градуса и хоризонтално от 0 до 360 градуса.Има конвертор за нормален;теле;35мм.;28мм. обектив.

Водещо число при 50мм. обектив - 30

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 1.82


HANIMEX TS 855



Този модел е представител на едно много интересно и разумно течение в дизайна на осветителните тела във фотографията.При този тип светкавици ,освен основното подвижно осветително тяло има и второ ,неподвижно в ролята на подсветка.Второто тяло може да се включва и изключва,по избор на фотографа.И двете са контролирани от автоматиката. Светкавицата разполага с два автоматични режима и ръчен.Включването и изключването са електронни,има и електронно изключване при неизползване на светкавицата.Главата на светкавицата ,при нормален,широкоъгален и теле обектив не се мести това се контролира от кръговия калкулатор на гърба на светкавицата.Тя има по вертикала от 0 до 90 градуса а по хоризонтала от 0 до 360 градуса.

За да се ползва с цифрово тяло,се нуждае от понижител на напрежението,не може да се използва директно!

Водещо число при 50мм. обектив - 33

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 1.59


NISSIN 360TW



Тази светкавица е построена със същия дизайн.Има три автоматични режима и три ръчни - 1/4;1/2 и 1.Регулацията от нормален до теле обектив става не чрез издърпване на главата а от линейния плъзгач на гърба на светкавицата.Тя има по вертикала от 0 до 90 градуса а по хоризонтала от 0 до 360 градуса.

За да се ползва с цифрово тяло,се нуждае от понижител на напрежението,не може да се използва директно!

Водещо число при 50мм. обектив - 22
Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 0.91


OSRAM AF 281



Тази светкавица има интересно решение,избягвайки допълнителната малка глава за подсветка използвайки механично превключване на заслонките,оставяйки празно поле в центъра или закривайки го изцяло.Зегулацията на главата между нормален;широкоъгален и теле обектив се извършва не чрез механично движение на главата и конвертиране по-този начин на светлинния сноп,а чрез изместване на самата осветителна колба.Има две автоматични програми,ръчен режим и TTL.Има индикатор за включено,достигане на готовност и потвърждение за правилна експонация.Главата може да се върти само вертикално от 0 до 90 градуса.

За да се ползва с цифрово тяло,се нуждае от понижител на напрежението,не може да се използва директно!

Водещо число при 50мм. обектив - 28
Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 0


CHINON S-280



Светкавицата има само две програми на автоматика и индикатор за готовност .Главата може да се върти само вертикално от 0 до 90 градуса.Напрежението и отговаря на съвременните DSLR и спокойно може да се ползва с тях.

Водещо число при 50мм. обектив - 28

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 0.11


PENTAX AF260SA



Това е програмна светкавица за Пентакс.Тя има само индикатор за готовност,главата и няма никаква свобода.Работи с апарата само в режим Р.Работи без проблем със съвременните цифрови тела на Пентакс,като автоматично променя блендата при промяна на чуствителноста.

Водещо число при 50мм. обектив - 26

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 0.11


CANON 277T



Как работи светкавицата в програмен режим,нямам впечатления,защото нямам Канон.Но на автоматика се справя отлично.Има една много интересна възможност ,можете да и задавате блендата на ,която искате да работи автоматиката.Това коетосе променя е дистанцията.Тя няма ръчен режим нито чупеща се глава.Няма нужда от преработка,защото напрежението и е подходящо за DSLR .Има индикатор само за готовност.

Водещо число при 50мм. обектив - 26

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 0.11


NIKON SB-8



Тази светкавица притежава две програми на автоматичен режим и една за ръчен.Тя има само индикатор за готовност.Няма чупеща се глава,но от изправено положение - снимане с нормален или по-дълъг обектив,може да се  наклони на 90 градуса за да работи с широкоъгален.

За да се ползва с цифрово тяло,се нуждае от понижител на напрежението,не може да се използва директно!

Водещо число при 50мм. обектив - 26

Недоекспониране на кадъра според хистограмата на Lightroom - 1.14


Няколко сеткавици от 60 г. на миналия век,или някъде там.